Oplev byen

Fredensborg er en stationsby i Nordsjælland mellem Hillerød og Helsingør med 8.703 indbyggere (2019), beliggende i Fredensborg Kommune i Region Hovedstaden.

Fredensborg Slot ligger en smule vest for centrum og har navngivet hele byen. Byen har en jernbanestation, Fredensborg Station, som ligger midt i byen.

Fredensborg har, i kraft af Fredensborg Slot, med tiden haft besøg af prominente politikere, paver, fyrstelige og kongelige samt sportsudøvere heriblandt Bill Clinton; George W. Bush; FC Barcelonas fodboldhold, da det skulle spille mod Brøndby IF i UEFA Champions League; Pave Johannes Paul II, den russiske zar Alexander III samt den engelske kong Edward VII. (kilde, Wikipedia)

Fredensborg er en stolt del af Kongernes Nationalpark og samtidig også en by med handelsgade, indkøbsmuligheder samt et stort frivilligt engagement, hvor der næsten ugentligt afholdes arrangementer for alle borgere i og omkring hovedgaden. Byen råder over en masse foreninger som kan tilbyde næsten alle fritidsaktiviteter – en bevaringsforening, en Agenda 21 forening, en borgerforening, en eventforening, en fodboldklub, en håndboldklub, en sejlklub, tennis, badminton, billard, væve og 104 andre muligheder. Kort fortalt – en forening til alt.

I kommunen er der hele 2 restaurerede funktionelle vindmøller, campingplads, Louisiana Museum og Nivaagaards samlingen, Øresund, Esrum Sø, restauranter, hoteller, kroer, en ringovn, en frisbee,- og 3 almindelige golfbaner, by og land, skov og strand, cykelruter, oplevelsesruter og mange andre muligheder for personlig udfoldelse.